8 dagar kvar

Nu är de bara 8 dagar kvar till julafton.. Underbart :D
Men en sak undrar jag över! Var är alla de jular som var när man var liten?? Var är all julkänsla som man fick när man var liten? Var är all julstämmningen som var när man var liten?
Ja menar när jag var liten så var de faktiskt oftast snö i sluet av novenber och de låg oftast kvar hela vintern men visst de töade ju lite och så men de frös ju igen och så kom de mer snö!
 "Hjalmarsdammen" frös så man kunde åka skridskor på den innan jul!! Men de går ju lixom inte när de inte blir kallt!
Tror julkänslan och julstämningen som man hade när man var liten var den spänningen och väntan som var under en hel månad. Och då började ju egentligen julen första advent för då börjades de julpysslas på skolan och man övad på jul och luciasånger och julpjäser som skulle visas upp för föräldrar, syskon och mor-och farföräldrar. Och så skulle man träna på att gå i luciatåget. Sen var de ju de stora dilemmat om man skulle vara stjärngosse, tomte eller pepparkaksgubbe!! Men jag han med allt ihop veta ja men dock inte i samma tåg då.
Sen var de ju BRA julkalendrar som gick på tvn på den tiden!! Ni får ursäkta men jag tycker de som varit de sista 7-8 åren har varit SKRÄP.
Jag och mina systrar var nog lite bortskämda för vi hade 3 olika adventskalendrar. Varsin chokladkalender, en gemensam för den som gick på tvn och så hade vi en paketkalender så vi fick ett litet paket med något skoj i var tredje dag ända fram tills jul fast om jag inte minns fel så på julafton och på luica så fick vi paket alla tre på samma dag.
Så var de de där med att få tassa runt hemma med mamma och julpynta och baka pepparkakor, pepparkakshus, strassburgare, drömmar, knäckflarn och halvmånar och vara i vägen när mamma och pappa gjorde körv och all annan jul mat som ska var hemlagad! När vi saltade skinkan så fick den ligga i en hink ute i jordkällaren de tyckte jag var lite konstigt men den blev ju hur go som helst.
Några dagar innan julafton så brukade vi gå ut i skogen och hämta en gran och ta in och pynta..
Så kom julafon och man vaknade och åt frukost tillsammans och sen var de lite väntan men de gick ganska fört ändå för ofta så fick nan någon pysselbok i paketkalendern så man hade att göra sen var de jullunch och efter den så var de ännu mer väntan som blev jobbigare än den första väntan.. Så blev klockan 3 och då stormar mormor och morfar in med sin jävla pudel åsså kom morbröderna och kusinerna så var de kallanka med glögg drickning och när de var slut så var de fika sen kom den låååååååååååååååååååååååååånga vänta innan tomten kom, men när han kom så var man ju överlycklig över alla presenter och när man packat upp allt så var de dags för mat igen så då åt man så man blev jättemätt och sen sprang och lekte innan man somnade glad och nöjd!

Vad kan man dra för slutsats av detta då? Jo jag älskar julen men saknar lite av den julstämmning som man hade när man var liten.. Annars är de mesta de samma med all mat, granen, mormor å morfar fast med en annan pudel jävel. Men de där med julstämmningen kanske kommer tillbaka när man får egne barn.. vem vet? om man får några vill säga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0